Jedną z pierwszych rekomendacji dla Klienta jest uzyskanie z banku zaświadczenia o stanie spłaty kredytu. W ostatnim czasie Klienci zgłaszają problemy z otrzymaniem właściwego dokumentu. Poniżej przedstawimy wskazówki jak poradzić sobie z bankiem utrudniającym postępowanie.
Co powinno zawierać zaświadczenie?
Zaświadczenie o stanie spłaty kredytu, aby mogło stać się dowodem w sprawie sądowej, powinno zawierać informację o dacie i wysokości transz wypłaconych kredytobiorcy, szczegółowe zestawienie płatności rat z datami i wysokością wpłaconej raty, informacje o oprocentowaniu, informacje o saldzie zadłużenia, a także informacje o dodatkowo pobranych opłatach – przykładowo kosztach ubezpieczenia czy sporządzenia aneksów. Aby uzyskać zaświadczenie o pełnej treści, niezbędne jest wskazanie w treści wniosku o jego wydanie wyżej wskazanych elementów.
Co jeśli nie wymienimy elementów, które mają znaleźć się w zaświadczeniu?
Kierując do banku wniosek bez doprecyzowania jego elementów, kredytobiorca naraża się na ryzyko, iż bank odeśle w odpowiedzi bardzo ogólne pismo, wskazujące jedynie saldo zadłużenia. W efekcie koniecznym jest oczekiwanie na wydanie nowego, szczegółowego dokumentu, co zajmuje od około półtora do dwóch miesięcy.
Dlaczego banki wysyłają „skrócone” zaświadczenia?
Banki mają świadomość, że klient kierujący do nich wniosek o wydanie zaświadczenia, z dużym prawdopodobieństwem zdecyduje się na złożenie pozwu. Przesłanie okrojonej wersji zaświadczenia pozwala na opóźnienie postępowania przynajmniej o kilka tygodni. Banki liczą również na zniechęcenie klientów długimi okresami oczekiwania na zaświadczenia oraz wysokimi opłatami za ich sporządzenie.
Bank wysłał mi niepełne zaświadczenie, co powinienem zrobić?
Przypominamy, iż w sytuacji, gdy złożyliśmy wniosek o wydanie zaświadczenia i uiściliśmy z tego tytułu opłatę, przysługuje nam reklamacja na nieprawidłowo wykonaną usługę. Taka reklamacja powinna zostać złożona pisemnie i zawierać wyżej wskazane szczegółowe elementy, które powinno zawierać nowe, prawidłowe zaświadczenie.
Co, jeśli bank nie wydał prawidłowego zaświadczenia, a zależy mi na szybkim złożeniu pozwu?
W sytuacji, gdy bank nie reaguje na pisma z reklamacją, bądź z ważnych przyczyn kredytobiorcy zależy na szybkim skierowaniu pozwu do sądu, można posłużyć się potwierdzeniami przelewów. Istotne jest, aby na potwierdzeniu była wskazana konkretna data, kwota i waluta wpłaty.
Celem wykazania, iż bank wypłacił kredytobiorcy złotówki, można posłużyć się również treścią aktu notarialnego, w którym wskazano kwotę zakupu nieruchomości.